SEO

Vad är SEO?

Sökoptimering

Sökmotoroptimering, eller SEO som det även kallas, är processen att förbättra en webbsidas synlighet och ranking mot sökmotorer såsom Google eller Bing. Målet är att locka mer organisk trafik till webbplatsen, genom att göra den mer attraktiv och relevant för sökmotorer och användare som söker efter specifika nyckelord eller fraser.

Detta uppnås genom att använda olika tekniker och strategier, till exempel genom att optimera länkar, se till att webbplatsen laddar snabbt och har en bra användarupplevelse.
Vi lägger stor fokus på att hitta rätt sökord till rätt kund, on- & off-page vilket innebär bra material och riktiga länkar och det viktigaste i hela processen är att vi mäter och analyserar materialet. Så att sidan går i rätt riktning, efter vad vi anser att den ska göra.

SEO kan läggas på såväl landningssidor som på hemsidor. Det anpassas efter önskemål och behov, helt enkelt det som passar företaget bäst och som vi tror kan öka optimeringen.

Vad är ett bra sökord/nyckelord?

Ett bra sökord är en term eller fras som primärt är direkt kopplad till företagets verksamhet och det innehåll som ska visas. Det allra bästa är att fokusera på en av sina tjänster, istället för att hitta något sökord som täcker alla tjänster. Det gör att användaren (kunden) får en tydligare bild av vad sidan handlar om.

Sökordet ska även ha en omfattande sökvolym, vilket innebär att termen ofta söks på. Dessutom är det viktigt att sökordet har minimal konkurrens, för att enklare ranka. Ett optimalt sökord har helt enkelt en balans mellan konkurrenskraft och sökvolym. Vi hjälper er hitta rätt sökord.

Vad är organisk trafik?

Organisk trafik är den trafik som kommer till din webbplats utan betalda sökresultat. Det kan exempelvis vara när en användare söker efter en viss term eller fras. De högst rankade sidorna och mest relevanta resultaten visas överst i sökresultaten. Det innebär större chans att få bra klick från organisk trafik.

Organisk trafik är viktig eftersom den anses vara mer riktad och högkvalitativ jämfört med betald trafik, eftersom användarna aktivt söker efter något relaterat till ditt innehåll, dina produkter eller tjänster. Det är också kostnadseffektivt, eftersom du inte betalar för varje klick som du skulle med betalda annonser.